-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

در خصوص معاد برايم توضيح دهيد.

جريان معاد و زندگي پس از مرگ هميشه به عنوان يك سؤال اساسي براي انسان مطرح بوده است .يك نظر اجمالي به آيات قرآن مجيد نشان مي دهد كه در ميان مسائل عقيدتي , هيچ مسئله اي در اسلام بعد از توحيد,به اهميت مسئلهء معاد و اعتقاد به حيات بعد از مرگ و حسابرسي اعمال بندگان و پاداش و كيفر و اجراي عدالت نيست . وجود حود 1200آيه دربارهء معاد در مجموع قرآن كريم و اين كه تقريباً در تمام قرآن كريم بدون استثنا,ذكري از معاد به ميان آمده و اين كه بسياري از سوره هاي اواخر قرآن , به طور كامل يا به طور عمده , دربارهء معاد ومقدمات و علائم و نتايج آن سخن مي گيود, شاهد گوياي اين مدعا است .(1)

بدون شك ايمان به معاد تأثير بسيار عميق و گسترده اي در اعمال انسان ها دارد. اصولاً اعمال انسان بازتاب اعتقادات او است , يا به تعبير ديگر رفتار هر كس با جهان بيني او ارتباط و پيوند مستقيم و تنگاتنگ دارد. حقيقت معاد اين است كه زندگي انسان در دنيا خاتمه نمي يابد و در قوانين الهي , زندگي انسان يك زندگي ابدي و بي نهايت است و كاروان زندگي بشري به سوي حقيقتي جاويدان به نام معاد در حركت است . آنان كه زندگي دنيا را آخرين مرحلهء حيات مي دانند, چهرهء مرگ براي آن ها مهيب و وحشتناك خواهد بود, ولي كساني كه دنيا را گذرگاه و معبري براي رسيدن به ابديت دانسته و معتقدند با تحقق مرگ , هنگام بهره برداري از ثمرات اعمال فرا مي رسد, براي آن هامرگ تجسمي روحبخش و شاعرانه خواهد داشت .(2)

مراد از معاد در كلمات متكلمان و فلاسفه بازگشت انسان است بعد از مرگ و حيات بعد از مرگ . تصوير آن چنين است كه انسان بعد از مرگ برانگيخته شود و به حساب اعمال وي رسيدگي شود. نيكوكاران پاداش نيكوكاري خودرا گرفته و از نِعَم جاوداني بهره مند مي شوند و بدكاران به كيفر اعمال زشت خود مي رسند و معذّب به عذاب جاوداني مي شوند.

عقيده به جهان بازپسين , يك باور فطري و طبيعي است و بر روح و فكر انسان تحميل نشده است و نقش منفي ندارد. به همين جهت از نظر جامعه شناسي , اولين فلسفه اي كه در انديشهء انسان مسئول به وجود آمد, فلسفهء دنيا وآخرت بود. عقيده به زندگي آخرت از كهن ترين عقايدي است كه در فرهنگ و معارف بشر نقش بسته و هيچ فرهنگ و فلسفه اي در تاريخ يافت نمي شود مگر آن كه ايمان به قيامت در آن تأثير داشته است . در حقيقت ايمان به حيات بعد از مرگ پاسخ مثبت به نياز طبيعي بشري است .(3)

معاد حقيقتي جاودان است كه ايمان به خدا و حكمت و عدالت او بدون ايمان به آن كامل نمي گردد. ايمان به معادبه زندگي انسان مفهوم مي دهد و روند تكاملي زندگي بشر را در مسير روشني قرار مي دهد. ايمان به معاد ضامن اجراي تمام قوانين الهي و انگيزهء اصلي تهذيب نفوس و احقاق حقوق و عمل به تكاليف و ايثار شهيدان و فداكاري فداكاران است و انسان را حسابگر خويش مي سازد و روح دنيا پرستي را كه خمير مايهء تمام خطاها و جنايات است ,تضعيف مي كند.

در كنار تعبير معاد, قرآن كريم از اين حقيقت با تعابيري ديگر از قبيل : قيام الساعة; احياء موتي ; بعث ; حشر; نشر;لقأرب و رجوع ياد كرده است .(4)

زندگي پس از مرگ , زندگي در ظرف زمان نيست . قبل از معاد برزخ است كه حد واسط زندگي دنيا و حيات اخروي است . ايمان به معاد, به انسان چنان آرامشي مي دهد كه انسان در پرتو آن , به اعمال و رفتار خود رنگ و بوي الهي مي دهد.

(پـاورقي 1.آيت ا... مكارم شيرازي , پيام قرآن ,ج 5 ص 17

(پـاورقي 2.ر.ك : محمد باقر شريعتي سبزواري , معاد در نگاه عقل و دين ; آيت ا... مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 5و 6; استاد شهيد مرتضي مطهري , زندگي جاويد يا حيات اخروي .

(پـاورقي 3.محمد باقر شريعتي سبزواري , معاد در نگاه عقل و دين , ص 50

(پـاورقي 4.آيت ا... مكارم شيرازي , پيام قرآن , ج 5,ص 31





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.